
Silversi to my, tylko jutro
„Mamy czas. Mamy gust. I mamy kasę” – mówią dziś silversi. I mają rację! Uważaj by nie przegapić tej grupy w swoich działaniach reklamowych w 2025 r.!
Jeśli wciąż traktujesz osoby 55+ jako „trudną grupę z małym portfelem i dostępem do internetu raz w tygodniu” – to być może właśnie przegapiasz jedną z największych szans na wzrost.
Jestem świeżo po I Love Marketing, czyli największej konferencji marketingowej w Polsce. Trzy dni dobrej wiedzy i inspirujących spotkań. Po ich zakończeniu mam zapisanych wiele stron notatek, ale jedno zdanie zapisałem wielkimi literami, jak tytuł nowego ważnego rozdziału: „Silversi, głupcze.”
Od dawna czuję niedosyt, jak bardzo niewidzialna dla marek i działów marketingu jest grupa SILVERSÓW czyli osób powyżej 55 roku życia. Nasze rekomendacje, by dostrzec ich potencjał, często spotykają się ze sporą rezerwą. Niestety nadal postrzega się ich jako stereotypowych seniorów: pomarszczonych, wycofanych, z małymi portfelami i ograniczonym dostępem do mediów. A to kompletnie nieaktualny obraz!
W kilku wystąpieniach na #ilovemkt pojawiły się wątki dotyczące silversów, ale bezapelacyjnie całe show skradła jedna z prelegentek: Mądra Babcia – senioralna menadżerka i influencerka. W pięknym różowym garniturze i z charyzmą doświadczonego człowieka powiedziała mi coś, co zapamiętam:
Czas pokochać silversów. Jest nas dużo, mamy czas i gust. Odkrywamy, co to znaczy luksus. Mamy nie tylko kasę – mamy też fantazję!
Tak, Beata Borucka czyli Mądra Babcia – porwała największą polską salę kinową, wypełnioną po brzegi millenialsami i zetkami pracującymi w reklamie. Myślę, że wielu osobom spadły klapki z oczu. Ja natomiast czuję się wzmocniony, by jeszcze odważniej działać u Klientów na rzecz lepszej komunikacji z silversami.
Oto 5 powodów, dla których warto!
1. Silversi to aż 24% społeczeństwa (dla porównania GEN Z – 13 %).
Porównajcie swój budżet marketingowy przeznaczony na zetki i na silversów. Dla wielu marek to grupa marginalizowana – mimo że to wielki kawałek tortu.
2. Mają pieniądze.
I to spore. Wielu z nich ma stabilne dochody i realną siłę nabywczą. Luksusowe wakacje na Kubie, najnowszy Thermomix, inwestycję w zdrowie i wellbeing, aktywność w social mediach – widać to wszędzie. Niestety także w danych dotyczących oszustw „na wnuczka” – często słyszymy, że starsze osoby potrafią tracić po 50–100 tys. To szok dla wielu millenialsów, którym często bardzo trudno przychodzi oszczędzanie….
3. Łatwo do nich dotrzeć.
Są dosłownie wszędzie! Na Facebooku i na YT stanowią już największą publiczność, ta platformy mają odpowiednio 6,2 i 7,5 mln użytkowników powyżej 55 roku życia. Na TIKTOKU jest więcej silversów niż w grupie 45-54 i niemal tyle samo co w grupie 35-44. Na Instagram zagląda już niemal 2,4 mln osób w wieku 55+.. To nie prognoza. To realne liczby realnych użytkowników w wieku 55–75 lat. Mało tego. Często nie są bierni – komentują, lajkują, udostępniają. Są obecni i aktywni. I dokładnie tam, gdzie ich potrzebujesz.
4. To konsumenci marzenie.
Są lojalni, otwarci, gotowi do interakcji. Jeśli raz się przekonają – zostają. Często polecają produkty znajomym. Relacja z marką? Bardziej trwała niż z niejednym millenialsem.
5. Myślą mądrze o zakupach.
Wybierają produkty trwałe, konkretne, oparte na wartościach. Cenią jakość i transparentność. Nie musisz ich przekonywać banerem. Wystarczy podpowiedzieć dobry wybór.
Podsumujmy: Silversi to my. Tylko jutro!
To nie pokolenie emerytury i radia. To pokolenie smartfonów, podróży, aplikacji, troski o środowisko i rozwój osobisty. Gdy następnym razem Twój dział marketingu zaproponuje Ci kampanię z parą pomarszczonych staruszków na Dzień Babci – zapytaj ich: czy tak się widzicie za 15–20 lat?
Uwielbiam takie odkrycia. A będzie ich więcej.
Mała prośba na koniec!
Pisanie tych newsletterów to dla mnie duża frajda. Ale i spore wyzwanie. Będzie mi bardzo miło, jeśli dacie znać, że jesteście po drugiej stronie. Np. wiadomością na LinkedInie, zapraszam: https://www.linkedin.com/in/marcin-mystkowski-09b264109/
Marcin Mystkowski, strateg i CEO BERRY Kolektyw Kreatywny